Ziua Tatălui
Keywords:
Ziua TatăluiAbstract
Prin paralelism dai si ca reactie machistă 9 martie, s-a institutionalizat, în Occidentul catolic si protestant, evident secularizat, ca Ziua Tatălui, chiar cu mult înainte ca 8 martie să fie celebrată ca Ziua Mamei, prin extensie devenind si Ziua Femeii. Plasarea la început de primăvară a celor două zile tine cont de biologia reproductivă si de cultura războinică, prezentă din Antichitate încă în mentalul colectiv. Deloc întamplător denumirea lunii derivă din Marte, zeul războiului la vechii romani. Asa se face că obiceiu Mărtisorului s-a practicat si încă rezistă la agresiunea comercială în Nordul tării cu o evidentă tentă masculină. Talismanul cu snur rosu si alb se plasa de fete si femei pe căciulile flăcăilor si bărbatilor ce plecau la război cand se topeau zăpezile si se iveau ghioceii, iar dragobetii dădeau semne de neliniste. 8 Martie a apărut ca initiativă feministă, validată ulterior de institutii internationale. Pentru că validarea s-a raportat la o initiativă socialistă, pe fondul anticomunismului belicos, centrul de greutate al celebrării Zilei Mamei a rămas zona fostelor tării socialiste.
References
.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Danubius Universitas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author fully assumes the content originality and the holograph signature makes him responsible in case of trial.