Ziua Tatălui

Authors

  • Gheorghe Lates

Keywords:

Ziua Tatălui

Abstract

Prin paralelism dai si ca reactie machistă 9 martie, s-a institutionalizat, în Occidentul catolic si protestant, evident secularizat, ca Ziua Tatălui, chiar cu mult înainte ca 8 martie să fie celebrată ca Ziua Mamei, prin extensie devenind si Ziua Femeii. Plasarea la început  de primăvară a celor două zile tine cont de biologia reproductivă si de cultura războinică, prezentă din Antichitate încă în mentalul colectiv. Deloc întamplător denumirea lunii derivă din Marte, zeul războiului la vechii romani. Asa se face că obiceiu Mărtisorului s-a practicat si încă rezistă la agresiunea comercială în Nordul tării cu o evidentă tentă masculină. Talismanul cu snur rosu si alb se plasa de fete si femei pe căciulile flăcăilor si bărbatilor ce plecau la război cand se topeau zăpezile si se iveau ghioceii, iar dragobetii dădeau semne de neliniste. 8 Martie a apărut ca initiativă feministă, validată ulterior de institutii internationale. Pentru că validarea s-a raportat la o initiativă socialistă, pe fondul anticomunismului belicos, centrul de greutate al celebrării Zilei Mamei a rămas zona fostelor tării socialiste.

References

.

Downloads

Published

2023-10-31

How to Cite

Lates, G. . (2023). Ziua Tatălui. Danubius Universitas, 5(1), 15–16. Retrieved from https://dj.univ-danubius.ro/index.php/DU/article/view/2528

Issue

Section

Pastile Culturale Cucutate