Digital Strategies for Optimizing Classroom Management

Authors

  • Lucia-Doina Lăzărescu Drd. Științele Educației, UPSC Chișinău; Prof. Colegiul Național Pedagogic „D.P.Perpessicius” - Brăila, Brăila
  • Sergiu Baciu “Ion Creangă” State Pedagogical University of Chișinău

Abstract

Purpose: to identify and promote effective strategies for optimizing classroom management in the current educational context. Objective: to conceptualize the SDLS (sapiential leadership teaching style) + HOP ("Heptalogul" of wisdom + "observer method" + PPT / interactive digital lesson) model. Subject: highlighting digital resources that can add value to the educational process. Importance: proven by the favorable results of an educational experiment (application of the HOP strategy) started 2-3 years ago. Basic concepts: interdisciplinarity, multiple intelligences, holistic assessment, etc. Approach: participatory observation method, distributed pedagogical management (student "observers" become co-assessors together with the teacher). Results: optimization of student class management, based on moral-constructive principles, taking into account the diversity of different student classes (in this case, we are talking about a teacher who teaches at least 18-20 different classes per week). Implications: the holistic involvement of students in the educational process (through co-evaluation, co-teaching, co-learning) makes them intrinsically responsible and motivated. Value: new concepts: sapiential leadership, volitional intelligence (in tandem with IQ, IE), the observer method, etc.

References

Albulescu, I., & Catalano, H. (2025). Managementul clasei de elevi / Classroom Management. Cluj-Napoca: Presa Universitară Clujeană. (Colecția Sinteze de pedagogie)

ANOSR. (2021). Analiza implementării propunerilor ANOSR în cadrul Strategiei privind digitalizarea educației din România 2021–2027 – SMART Edu / Analysis of ANOSR’s Proposals in Romania’s Education Digitalization Strategy 2021–2027 – SMART Edu. Web page. Retrieved from ANOSR PDF on July 22, 2025.

Baciu, S. (2019). Paideuma pedagogică românească / Romanian Pedagogical Paideuma. În Acta et Commentationes. Științe ale Educației, nr. 2(16), pp. 3–4. Chișinău: Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”.

Baciu, S., & Lăzărescu, L.-D. (2025). Strategii de optimizare a managementului clasei de elevi / Strategies for Optimizing Classroom Management. In Proceedings of the International Scientific Conference at UPSC Chișinău (pp. 1–10). Chișinău, March 2025: UPSC.

Bocoș, M.-D., & Răduț-Taciu, R. (coord.) (2024). Dicționar de management educațional / Dictionary of Educational Management. Cluj-Napoca: Presa Universitară Clujeană. (Colecția Paedagogia)

Ceobanu, C. (2009). Relațiile profesor–elevi / Teacher–Student Relationships. În C. Cucoș (coord.), Pedagogie / Pedagogy (pp. 549–560). Iași: Editura Polirom.

Dumitrana, M. (2019). Managementul clasei, vol. 1: Copilul între profesor și familie. Subiectivismul bun și subiectivismul rău / Classroom Management, vol. 1: The Child Between Teacher and Family. Positive and Negative Subjectivism. Craiova: Editura Sitech.

Herman, R. I. (2024). Managementul clasei de elevi – strategii eficiente / Classroom Management – Effective Strategies. Ghid pentru profesori și studenți. Cluj-Napoca: Presa Universitară Clujeană. (Colecția Paedagogia)

Istrate, O. (2022). Digital Pedagogy. Definition and Conceptual Area / Pedagogie Digitală. Definiție și Arie Conceptuală. Journal of Digital Pedagogy, 1(1), 3–10. București: Institutul pentru Educație. Retrieved from digital-pedagogy.eu on July 22, 2025.

Iucu, R. B., Ezechil, L., & Chivu, R. (2008). Managementul clasei de elevi: fundamente teoretico-metodologice / Classroom Management: Theoretical and Methodological Foundations. În D. Potolea, I. Neacșu, R. B. Iucu & I.-O. Pânișoară (coord.), Pregătirea Psihopedagogică: Manual pentru definitivat și gradul didactic II / Psychopedagogical Training: Handbook for Teacher Certification and Rank II (Cap. 19, pp. 404–421). Iași: Editura Polirom.

JD.com, Inc. (2018). A Joy Story: Joy and Heron / Povestea lui Joy: Joy și Heron. Web page. Retrieved from YouTube on July 22, 2025.

Lăzărescu, L.-D. (2025). Decalogul – importanța lui în viața omului / The Decalogue – Its Importance in Human Life. Digital lesson for 5th grade. Retrieved from Livresq Library on July 22, 2025.

Nicola, I. (1985). Dirigintele și sintalitatea colectivului de elevi / The Class Master and the Syntality of the Student Group. București: Editura Didactică și Pedagogică.

Stan, E. (2006). Managementul clasei / Classroom Management. București: Editura Aramis.

Stan, E. (2021). Managementul clasei și nativii digitali / Classroom Management and Digital Natives. Iași: Editura Institutul European.

Tobias, A. (2025). Inteligența artificială va înlocui medicii și profesorii în mai puțin de 10 ani / Artificial Intelligence Will Replace Doctors and Teachers in Less Than 10 Years. Web page. Retrieved from Mediafax on July 22, 2025.

Downloads

Published

2025-10-31

How to Cite

Lăzărescu, L.-D., & Baciu, S. (2025). Digital Strategies for Optimizing Classroom Management. Didactica Danubiensis, 5(1), 319–329. Retrieved from https://dj.univ-danubius.ro/index.php/DD/article/view/3636

Issue

Section

Articles