Digital Strategies for Optimizing Classroom Management
Abstract
Purpose: to identify and promote effective strategies for optimizing classroom management in the current educational context. Objective: to conceptualize the SDLS (sapiential leadership teaching style) + HOP ("Heptalogul" of wisdom + "observer method" + PPT / interactive digital lesson) model. Subject: highlighting digital resources that can add value to the educational process. Importance: proven by the favorable results of an educational experiment (application of the HOP strategy) started 2-3 years ago. Basic concepts: interdisciplinarity, multiple intelligences, holistic assessment, etc. Approach: participatory observation method, distributed pedagogical management (student "observers" become co-assessors together with the teacher). Results: optimization of student class management, based on moral-constructive principles, taking into account the diversity of different student classes (in this case, we are talking about a teacher who teaches at least 18-20 different classes per week). Implications: the holistic involvement of students in the educational process (through co-evaluation, co-teaching, co-learning) makes them intrinsically responsible and motivated. Value: new concepts: sapiential leadership, volitional intelligence (in tandem with IQ, IE), the observer method, etc.
References
Albulescu, I., & Catalano, H. (2025). Managementul clasei de elevi / Classroom Management. Cluj-Napoca: Presa Universitară Clujeană. (Colecția Sinteze de pedagogie)
ANOSR. (2021). Analiza implementării propunerilor ANOSR în cadrul Strategiei privind digitalizarea educației din România 2021–2027 – SMART Edu / Analysis of ANOSR’s Proposals in Romania’s Education Digitalization Strategy 2021–2027 – SMART Edu. Web page. Retrieved from ANOSR PDF on July 22, 2025.
Baciu, S. (2019). Paideuma pedagogică românească / Romanian Pedagogical Paideuma. În Acta et Commentationes. Științe ale Educației, nr. 2(16), pp. 3–4. Chișinău: Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”.
Baciu, S., & Lăzărescu, L.-D. (2025). Strategii de optimizare a managementului clasei de elevi / Strategies for Optimizing Classroom Management. In Proceedings of the International Scientific Conference at UPSC Chișinău (pp. 1–10). Chișinău, March 2025: UPSC.
Bocoș, M.-D., & Răduț-Taciu, R. (coord.) (2024). Dicționar de management educațional / Dictionary of Educational Management. Cluj-Napoca: Presa Universitară Clujeană. (Colecția Paedagogia)
Ceobanu, C. (2009). Relațiile profesor–elevi / Teacher–Student Relationships. În C. Cucoș (coord.), Pedagogie / Pedagogy (pp. 549–560). Iași: Editura Polirom.
Dumitrana, M. (2019). Managementul clasei, vol. 1: Copilul între profesor și familie. Subiectivismul bun și subiectivismul rău / Classroom Management, vol. 1: The Child Between Teacher and Family. Positive and Negative Subjectivism. Craiova: Editura Sitech.
Herman, R. I. (2024). Managementul clasei de elevi – strategii eficiente / Classroom Management – Effective Strategies. Ghid pentru profesori și studenți. Cluj-Napoca: Presa Universitară Clujeană. (Colecția Paedagogia)
Istrate, O. (2022). Digital Pedagogy. Definition and Conceptual Area / Pedagogie Digitală. Definiție și Arie Conceptuală. Journal of Digital Pedagogy, 1(1), 3–10. București: Institutul pentru Educație. Retrieved from digital-pedagogy.eu on July 22, 2025.
Iucu, R. B., Ezechil, L., & Chivu, R. (2008). Managementul clasei de elevi: fundamente teoretico-metodologice / Classroom Management: Theoretical and Methodological Foundations. În D. Potolea, I. Neacșu, R. B. Iucu & I.-O. Pânișoară (coord.), Pregătirea Psihopedagogică: Manual pentru definitivat și gradul didactic II / Psychopedagogical Training: Handbook for Teacher Certification and Rank II (Cap. 19, pp. 404–421). Iași: Editura Polirom.
JD.com, Inc. (2018). A Joy Story: Joy and Heron / Povestea lui Joy: Joy și Heron. Web page. Retrieved from YouTube on July 22, 2025.
Lăzărescu, L.-D. (2025). Decalogul – importanța lui în viața omului / The Decalogue – Its Importance in Human Life. Digital lesson for 5th grade. Retrieved from Livresq Library on July 22, 2025.
Nicola, I. (1985). Dirigintele și sintalitatea colectivului de elevi / The Class Master and the Syntality of the Student Group. București: Editura Didactică și Pedagogică.
Stan, E. (2006). Managementul clasei / Classroom Management. București: Editura Aramis.
Stan, E. (2021). Managementul clasei și nativii digitali / Classroom Management and Digital Natives. Iași: Editura Institutul European.
Tobias, A. (2025). Inteligența artificială va înlocui medicii și profesorii în mai puțin de 10 ani / Artificial Intelligence Will Replace Doctors and Teachers in Less Than 10 Years. Web page. Retrieved from Mediafax on July 22, 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Didactica Danubiensis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
